Leopardpojkens dotter i IKON

Nu finns nya numret av IKON 1931 ute. Till en artikel med rubriken "Barn av missionen" har jag fotat författaren Johanna Nilsson. Johanna och jag känner inte varandra väl men vi är faktiskt "Afrikasläkt" som hon så fint uttryckte det. Hennes farföräldrar och mina morföräldrar var missionärer i Kongo tillsammans under många år. För fyra år sedan kom Johannas bok "Jag är Leopardpojkens dotter" ut. Det är hennes berättelse om sin pappas uppväxt i Kongo och något av ett försök att förstå farföräldrarnas kallelse. Läs den! Om jag utrustats med Johannas gåva att använda orden hade jag velat skriva om min mammas Afrika och om mormor och morfars historia. Jag hade skrivit om krokodiler och kannibaler, spetälska och tandläkarborrar som trampades i gång, sura citroner och söta mangofrukter, avgudar och missionsmöten i små byar. Men även om ensamma nätter på internatskola, syskonlöshet, att slitas mellan kärleken till sitt barn och kärleken till Gud, om uppror och dåligt samvete. Och om förlåtelse. För vet ni, jag är Djungel-Kjerstis dotter ...


I IKON redigerades mina bilder så de blev blå. Här får ni dock några lite mer färgglada att kika på. Hela artikelm med Johanna kan ni läsa här. (OBS! Bilden på omslaget föreställer inte Johanna Nilsson och är inte heller tagen av mig.)





Kommentarer
Postat av: Mallis

Snyggt! Du hittade visst några riktigt bra fotoplatser här i hoodsen!



Puss på dig lill-djunglis

2010-04-13 @ 16:57:56
Postat av: Mum

Du har orden! Och bilden! Jag blev både glad och rörd av dem. Fortsätt skriva och fota!

2010-04-13 @ 20:31:15
Postat av: Eva

Fina Josefin, jag håller med Mum. Du äger, som C skulle sagt.

Kram!

2010-04-13 @ 22:24:34
Postat av: Linus

Tack för boktipset.

2010-04-13 @ 23:39:25
URL: http://www.anderas.se
Postat av: Tea

Vad fina bilder det blev! Du är så duktig!

2010-04-20 @ 11:32:34
URL: http://sotasaker.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0